protectia muncii Fagaras Brasov
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.

evaluare riscuri

2 participan?i

In jos

evaluare riscuri Empty evaluare riscuri

Mesaj  Admin Mar Feb 12, 2008 10:12 pm

Daca doriti sa ajutati un membru sau pur si simplu sa postati ceva legat de protectia muncii aici o puteti face.
Ce este riscul profesional?
|n literatura de specialitate din
domeniul securit`]ii [i s`n`t`]ii \n
munc`, riscul profesional este definit
prin posibilitatea de producere a unui
accident sau a unei \mboln`viri profesionale
\ntr-un proces de munc`, cu o
anumit` frecven]` [i gravitate a consecin]
elor.
Exist` risc acceptabil?
|n condi]iile unui sistem de munc`
real, nu ve]i putea elimina toate riscurile
de accidentare [i/sau \mboln`vire
profesional`. |n primul rånd, pentru
c` nu ve]i dispune de resursele materiale
[i/sau umane necesare unei astfel
de ac]iuni. De aceea, va trebui s`
stabili]i care riscuri sunt acceptabile [i
care inacceptabile.
Pentru a stabili dac` un risc este
sau nu acceptabil, trebuie s` lua]i \n
calcul dou` elemente:
1) Probabilitatea cu care ac]iunea riscului
conduce la accident sau afectarea
s`n`t`]ii [i
2) Gravitatea consecin]ei ac]iunii leziunii
sau afect`rii s`n`t`]ii.
Ve]i putea, de pild`, considera acceptabil
acel risc care ar avea consecin]
e grave, dar a c`rui probabilitate
de producere este foarte mic`.
Ce este evaluarea riscurilor
[i de ce trebuie efectuat`?
Evaluarea riscurilor este activitatea
prin care se identific` factorii de risc
de accidentare [i/sau \mboln`vire
profesional` [i se determin` cantitativ
nivelul de risc al unui loc de munc`/
post de lucru.
Trebuie s` realiza]i evaluarea riscurilor
pentru c`:
● se \nscrie printre obliga]iile dvs. legale
[i nerealizarea ei poate avea
consecin]e contraven]ionale;
● din ea decurg toate celelalte activit`]
i de prevenire [i protec]ie a lucr`-
torilor dvs.;
● cotele de contribu]ie de asigurare
pentru accidente de munc` [i boli
profesionale datorate de dvs. se stabilesc
de la 0,5% la 4% din fondul
total de salarii brute lunare realizate,
\n func]ie de clasa de risc;
● sunte]i beneficiarul muncii prestate
de lucr`torii dvs. [i, ca atare, trebuie
s` v` asuma]i riscul profesional.
Cum pute]i face evaluarea
riscurilor?
V` recomand`m s` utiliza]i metoda
de evaluare a riscurilor elaborat` \n cadrul
Institutului Na]ional de Cercetare-
Dezvoltare pentru Protec]ia Muncii
Bucure[ti, pe care o vom numi \n continuare
metoda INCDPM. Metoda a fost
avizat` de MMSS \n anul 1993 [i a fost
experimentat` \n cadrul unui program
PHARE derulat \n ]ara noastr`.
Aplicarea acestei metode se finalizeaz`
cu dou` documente care vor
\nso]i fiecare loc de munc` pe toat`
durata lui de via]`:
● Fi[a de evaluare a locului de munc`;
● Fi[a de m`suri de prevenire.
Care este esen]a metodei
INCDPM?
Metoda const` \n identificarea
tuturor factorilor de risc existen]i la
locul de munc` analizat pe baza unor
liste de control prestabilite [i \n cuantificarea
dimensiunii riscului pe baza
combina]iei dintre gravitatea [i
frecven]a consecin]ei maxime posibile
asupra organismului uman.
Ve]i ob]ine \n final nivelurile de risc
par]iale pentru fiecare factor de risc [i
nivelul de risc global pentru \ntregul
sistem analizat (loc de munc`).
Cånd poate fi utilizat` metoda?
Pute]i utiliza aceast` metod`:
● cånd demara]i o activitate, respectiv
\n faza de concep]ie [i proiectare a
locurilor de munc`;
● cånd desf`[ura]i deja o activitate,
respectiv \n faza de exploatare a
locurilor de munc`.
Care sunt etapele metodei?
Metoda INCDPM de evaluare a
riscurilor cuprinde cel pu]in urm`-
toarele etape:
1) se constituie echipa de evaluare;
2) se define[te sistemul de analizat;
3) se identific` factorii de risc din sistem;
4) se evalueaz` riscurile de accidentare
[i \mboln`vire profesional`;
5) se ierarhizeaz` riscurile [i se stabilesc
priorit`]ile de prevenire;
6) se propun m`surile de prevenire.
w.w.w. rs. ro ● Rentrop & Straton ● Securitatea [i S`n`tatea \n MUNC~
Securitatea [i s`n`tatea \n munc`
Evaluarea riscurilor profesionale –
o condi]ie obligatorie!
Nerespectarea obliga]iilor atrage amenzi
\ntre 3.500 [i 7.000 de lei
Pentru a stabili m`suri adecvate de prevenire [i protec]ie a lucr`torilor dvs.,
trebuie s` realiza]i mai \ntåi evaluarea de risc pentru fiecare loc de munc`
sau post de lucru. Nu v` pute]i \ndeplini \n mod corect niciuna dintre
obliga]iile legale privitoare la s`n`tatea [i securitatea angaja]ilor f`r` a fi mai
\ntåi \n posesia evalu`rii riscurilor!
● Din echipa de evaluare pot face
parte [i reprezentan]ii lucr`torilor
cu r`spunderi specifice \n domeniul
securit`]ii [i s`n`t`]ii \n munc`.
● |nainte de \nceperea evalu`rii, to]i
membrii echipei de evaluare trebuie
s` cunoasc` metoda de evaluare [i
locul de munc` analizat.
SFATURI
Dac` nu v` respecta]i obliga]iile
legale referitoare la evaluarea riscurilor
pentru securitatea [i s`n`tatea
lucr`torilor, r`spunde]i contraven]
ional [i pute]i fi sanc]ionat(`)
cu amend` de la 3.500 de lei la
7.000 de lei, conform art. 39
alin. (5) din Legea nr. 319/2006.
SANC}IUNE


Ultima editare efectuata de catre Admin in Dum Mar 09, 2008 2:20 am, editata de 2 ori

Admin
Admin

Mesaje : 22
Data de înscriere : 12/02/2008

https://protectiamunciifag.forumgratuit.ro

Sus In jos

evaluare riscuri Empty Exemplu tematica instructaj introductiv general

Mesaj  Admin Sam Mar 01, 2008 3:49 pm

S.C. ___________SRL
APROB,
ADMINISTRATOR


TEMATICA INSTRUCTAJ INTRODUCTIV GENERAL

GENERALITATI
Scopul instruirii introductiv - generale este de a informa despre activitatile specifice societatii,riscurile de securitate si sanatate in munca,precum si masurile si activitatile de prevenire si protectie la nivelul societatii.
Istruirea introductiv - generala se face:
a) La angajarea lucratorilor
b) Lucratorilor detasati de la o intreprindere si /sau unitate la alta
c) Lucratorilor delegati de la o interprindere si/sau la alta

a)LEGISLATIA DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA

LEGE nr. 319 din 14 iulie 2006
a securității și sănătății în munca
Obligațiile lucrătorilor
ART. 22
Fiecare lucrator trebuie sa isi desfășoare activitatea, în conformitate cu pregătirea și instruirea sa, precum și cu instrucțiunile primite din partea angajatorului, astfel încât sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesională atât propria persoana, cat și alte persoane care pot fi afectate de acțiunile sau omisiunile sale în timpul procesului de munca.
ART. 23
(1) În mod deosebit, în scopul realizării obiectivelor prevăzute la art. 22, lucrătorii au următoarele obligații:
a) sa utilizeze corect mașinile, aparatura, uneltele, substantele periculoase, echipamentele de transport și alte mijloace de producție;
b) sa utilizeze corect echipamentul individual de protecție acordat și, după utilizare, sa îl înapoieze sau sa îl pună la locul destinat pentru păstrare;
c) sa nu procedeze la scoaterea din funcțiune, la modificarea, schimbarea sau înlăturarea arbitrară a dispozitivelor de securitate proprii, în special ale mașinilor, aparaturii, uneltelor, instalațiilor tehnice și clădirilor, și sa utilizeze corect aceste dispozitive;
d) sa comunice imediat angajatorului și/sau lucrătorilor desemnați orice situație de munca despre care au motive întemeiate sa o considere un pericol pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor, precum și orice deficienta a sistemelor de protecție;
e) sa aducă la cunostinta conducatorului locului de munca și/sau angajatorului accidentele suferite de propria persoana;
f) sa coopereze cu angajatorul și/sau cu lucrătorii desemnați, atât timp cat este necesar, pentru a face posibila realizarea oricăror măsuri sau cerințe dispuse de către inspectorii de munca și inspectorii sanitari, pentru protecția sănătății și securității lucrătorilor;
g) sa coopereze, atât timp cat este necesar, cu angajatorul și/sau cu lucrătorii desemnați, pentru a permite angajatorului sa se asigure ca mediul de munca și condițiile de lucru sunt sigure și fără riscuri pentru securitate și sănătate, în domeniul sau de activitate;
h) sa isi însușească și sa respecte prevederile legislației din domeniul securității și sănătății în munca și măsurile de aplicare a acestora;
i) sa dea relațiile solicitate de către inspectorii de munca și inspectorii sanitari.
(2) Obligațiile prevăzute la alin. (1) se aplica, după caz, și celorlalți participanți la procesul de munca, potrivit activităților pe care aceștia le desfășoară.

CAP. V
Supravegherea sănătății
ART. 24
Măsurile prin care se asigura supravegherea corespunzătoare a sănătății lucrătorilor în funcție de riscurile privind securitatea și sănătatea în munca se stabilesc potrivit reglementărilor legale.
ART. 25
(1) Măsurile prevăzute la art. 24 vor fi stabilite astfel încât fiecare lucrator sa poată beneficia de supravegherea sănătății la intervale regulate.
(2) Supravegherea sănătății lucrătorilor este asigurata prin medicii de medicina a muncii.

CAP. VI

HOTĂRÂRE nr. 1.425 din 11 octombrie 2006
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în munca nr. 319/2006


SECȚIUNEA 1
Dispoziții generale
Instruirea în domeniul securității și sănătății în munca are ca scop însușirea cunoștințelor și formarea deprinderilor de securitate și sănătate în munca.
ART. 76
(1) Instruirea lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în munca la nivelul întreprinderii și/sau al unității se efectuează în timpul programului de lucru.
(2) Perioada în care se desfășoară instruirea prevăzută la alin. (1) este considerată timp de munca.
ART. 77
Instruirea lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în munca cuprinde 3 faze:
a) instruirea introductiv-generală;
b) instruirea la locul de munca;
c) instruirea periodică.
ART. 78
La instruirea personalului în domeniul securității și sănătății în munca vor fi folosite mijloace, metode și tehnici de instruire, cum ar fi: expunerea, demonstratia, studiul de caz, vizionari de filme, diapozitive, proiectii, instruire asistată de calculator.
ART. 79
Fiecare angajator are obligația sa asigure baza materială corespunzătoare unei instruiri adecvate.
ART. 80
Angajatorul trebuie sa dispună de un program de instruire - testare, pe meserii sau activități.
ART. 81
(1) Rezultatul instruirii lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în munca se consemnează în mod obligatoriu în fișa de instruire individuală, conform modelului prezentat în anexa nr. 11, cu indicarea materialului predat, a duratei și datei instruirii.
(2) Completarea fisei de instruire individuală se va face cu pix cu pasta sau cu stilou, imediat după verificarea instruirii.
(3) După efectuarea instruirii, fișa de instruire individuală se semnează de către lucrătorul instruit și de către persoanele care au efectuat și au verificat instruirea.
(4) Fișa de instruire individuală va fi pastrata de către conducătorul locului de munca și va fi însoțită de o copie a fisei de aptitudini, completată de către medicul de medicina muncii în urma examenului medical la angajare.
ART. 82
(1) Pentru persoanele aflate în întreprindere și/sau unitate cu permisiunea angajatorului, angajatorul stabilește, prin regulamentul intern sau prin regulamentul de organizare și funcționare, reguli privind instruirea și insotirea acestora în întreprindere și/sau unitate.
(2) Pentru lucrătorii din întreprinderi și/sau unități din exterior, care desfășoară activități pe baza de contract de prestări de servicii în întreprinderea și/sau unitatea unui alt angajator, angajatorul beneficiar al serviciilor va asigura instruirea lucrătorilor privind activitățile specifice întreprinderii și/sau unității respective, riscurile pentru securitate și sănătate în munca, precum și măsurile și activitățile de prevenire și protecție la nivelul întreprinderilor și/sau unității, în general.
(3) Instruirea prevăzută la alin. (1) și (2) se consemnează în fișa de instruire colectivă, conform modelului prezentat în anexa nr. 12.
(4) Fișa de instruire colectivă se întocmește în doua exemplare, din care un exemplar se va păstra de către angajator/lucrator desemnat/serviciu intern de prevenire și protecție care a efectuat instruirea și un exemplar se păstrează de către angajatorul lucrătorilor instruiti sau, în cazul vizitatorilor, de către conducătorul grupului.
(5) Reprezentanții autorităților competente în ceea ce privește controlul aplicării legislației referitoare la securitate și sănătate în munca vor fi insotiti de către un reprezentant desemnat de către angajator, fără a se întocmi fișa de instructaj.

Planul de prevenire și protecție

(1) Conform prevederilor art. 13 lit. b) din lege angajatorul trebuie sa întocmească un plan de prevenire și protecție care va fi revizuit ori de câte ori intervin modificări ale condițiilor de munca, respectiv apariția unor riscuri noi.
(2) În urma evaluării riscurilor pentru fiecare loc de munca/post de lucru se stabilesc măsuri de prevenire și protecție, de natura tehnica, organizatorică, igienico-sanitară și de alta natura, necesare pentru asigurarea securității și sănătății lucrătorilor.
(3) În urma analizei măsurilor prevăzute la alin. (2) se stabilesc resursele umane și materiale necesare realizării lor.
(4) Planul de prevenire și protecție va cuprinde cel puțin informațiile prevăzute în anexa nr. 7.
(5) Planul de prevenire și protecție se supune analizei lucrătorilor și/sau reprezentanților lor sau comitetului de securitate și sănătate în munca, după caz, și trebuie sa fie semnat de angajator.

Pericol grav și iminent și zone cu risc ridicat și specific


Pericol grav și iminent de accidentare
Starea de pericol grav și iminent de accidentare, astfel cum este el definit la art. 5 lit. l) din lege, poate fi constatată de către orice lucrator din întreprindere și/sau unitate, lucrator al serviciului extern de prevenire și protecție cu care întreprinderea și/sau unitatea a încheiat contract, precum și de către inspectorii de munca.
ART. 102
La constatarea stării de pericol grav și iminent de accidentare se vor lua imediat următoarele măsuri de securitate:
a) oprirea echipamentului de munca și/sau activității;
b) evacuarea personalului din zona periculoasa;
c) anunțarea serviciilor specializate;
d) anunțarea conducătorilor ierarhici;
e) eliminarea cauzelor care au condus la apariția stării de pericol grav și iminent.
ART. 103
(1) În vederea realizării măsurilor prevăzute la art. 102 lit. a), în prealabil angajatorul va desemna lucrătorii care trebuie sa oprească echipamentele de munca și va asigura instruirea acestora

-HOTĂRÂRE nr. 493 din 12 aprilie 2006
privind cerințele minime de securitate și sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscurile generate de zgomot

HOTĂRÂRE nr. 971 din 26 iulie 2006
privind cerințele minime pentru semnalizarea de securitate și/sau de sănătate la locul de munca
HOTĂRÂRE nr. 1.028 din 9 august 2006
privind cerințele minime de securitate și sănătate în munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare
HOTĂRÂRE nr. 1.048 din 9 august 2006
privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru utilizarea de către lucrători a ECHIPAMENTELOR INDIVIDUALE DE PROTECȚIE la locul de munca
HOTĂRÂRE nr. 1.051 din 9 august 2006
privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru MANIPULAREA MANUALĂ A MASELOR care prezintă riscuri pentru lucrători, în special de afecțiuni dorsolombare
HOTĂRÂRE nr. 1.091 din 16 august 2006
privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru
LOCUL DE MUNCA
CAP. II
Obligații generale
ART. 8
În scopul asigurării securității și sănătății lucrătorilor, angajatorul trebuie sa ia toate măsurile ca:
a) sa fie păstrate în permanenta libere căile de acces ce conduc spre ieșirile de urgenta și ieșirile propriu-zise;
b) sa fie realizată întreținerea tehnica a locului de munca și a echipamentelor și dispozitivelor, în special a celor menționate în anexele nr. 1 și 2, iar orice neconformități constatate și susceptibile de a afecta securitatea și sănătatea lucrătorilor sa fie corectate cat mai curând posibil;
c) sa fie curatate cu regularitate, pentru a se asigura un nivel de igiena corespunzător locului de munca, echipamentele și dispozitivele, în special cele menționate la pct. 6 din anexa nr. 1 și la pct. 6 din anexa nr. 2;
d) sa fie cu regularitate întreținute și verificate echipamentele și dispozitivele de securitate destinate prevenirii sau eliminării pericolelor, în special cele prevăzute în anexele nr. 1 și 2.

HOTĂRÂRE nr. 1.146 din 30 august 2006
privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru utilizarea în munca de către lucrători a
ECHIPAMENTELOR DE MUNCA
ORDIN nr. 753 din 16 octombrie 2006
privind protecția tinerilor în munca


b) CONSECINTE ALE NECUNOASTERII SI NERESPECTARII LEGISLATIEI DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA

Necunoasterea si nerespectarea legislatiei de securitate si sanatate in munca are drept urmare accidente de munca si boli profesionale
Necunoasterea legii de catre lucratorii societatii atrage dupa sine probabilitatea producerii unor accidente uneori cu clasa de gravitate 7
Nerespectarea legislatiei de de securitate si sanatate in munca implica sanctiuni si contraventii
Accidentele de munca pot aavea urmatoarele consecinte:
1.-incapacitate temporara de munca
-consta in afectarea temporara a unei stari functionale a organismului
-este consecinta cea mai putin grava a unui accident de munca
-durata ei trebuie sa fie de cel putin trei zile la locul de munca.
-este atestata de medic prin eliberarea unui certificat medical
are caracter reversibil.
2.-invaliditatea
-consta intr-o infirmitate permanenta
- conduce la pierderea totala sau partiala a capacitatii de muncafunctie de gradul de invaliditate
- este atestata de medic prin eliberarea unui certificat medical
- are caracter ireversibil-prin aplicarea unui tratament medical
3.- decesul
-este consecinta cea mai grava a accidentului de munca
-confirmarea decesului se face in baza unui act medico-legal.
C)RISCURI DE ACCIDENTARE SI IMBOLNAVIRE PROFESIONALA
Principalele riscuri specifice unitatii sunt:
- factori de risc termic
- factori de risc electric
- factori de risc mecanic –suprafete sau contururi periculoase –intepare,taiere
- factori de risc dependenti de executant- deplasari cu pericol de cadere-dezechilibrare impiedicare
- factori de risc dependenti de sarcina de munca –efort fizic

d)MASURI LA NIVELUL SOCIETATII DE ACORDARE A PRIMULUI AJUTOR,STINGEREA INCENDIILOR, EVACUAREA LUCRATORILOR

Pentru acordarea primului ajutor unitatea va desemna prin decizie o echipa de acordare a acestuia si va fi dotata cu trusa sanitara de prim ajutor .Lucratorii vor fi instruiti asupra modului de acordare a primului ajutor. In privinta stingerii incendiilor unitatea va fi dotata cu mijloace de prima interventie PSI iar lucratorii vor fi instruiti

Admin
Admin

Mesaje : 22
Data de înscriere : 12/02/2008

https://protectiamunciifag.forumgratuit.ro

Sus In jos

evaluare riscuri Empty Exemplu tematica instructaj la locul de munca

Mesaj  Admin Sam Mar 01, 2008 3:51 pm

S.C. _____________SRL

APROB,
ADMINISTRATOR




TEMATICA INSTRUIRE LA LOCUL DE MUNCA


GENERALITATI

In conformitate cu Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca respectiv Norma Metodologica de aplicare HG 1425/2006,instruirea la locul de munca are drept scop prezentarea riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala si activitatile de prevenire si protectie la fiecare loc de munca/post de lucru si/sau fiecarei functii exercitate
La aceasta societate pentru obtinerea produsului finit activitatea se desfasoara pe mai multe locuri de munca/posturi .
Conform Legii 319/2006 prin loc de munca se intelege locul destinat sa cuprinda posturi de lucru,situat in cladirile intreprinderii si/sau unitatii,inclusiv orice alt loc de munca din aria intrepinderii si/sau unitatii la care lucratorul are acces in cadrul desfasurarii activitatii.
In literatura de specialitate riscul profesional este definit prin probabilitatea de producere a unui accident de munca sau imbolnavire profesionala.
In condtiile unui sistem de munca real nu se pot elimina toate riscurile de accidentare si imbolnavire profesionala.Exista riscuri acceptabile si inaceptabile

a) INFORMATII PRIVIND RISCURILE DE ACCIDENTARE SI IMBOLNAVIRE PROFESIONALA

- risc de accidentare pe traseul de deplasare
- risc de taiere,intepare
- risc cadere de la accelasi nivel
- risc de arsura termica
- risc de intoxicare
- contact cu substante inflamabile
b) PREVEDERI DIN INSTRUCTIUNILE PROPRII

In firma se va respecta disclipina muncii , nu se vor introduce bauturi alcoolice, intrarea persoanelor straine este interzisa.
Lucratorii isi vor insusi legislatia referitoare la securitatea si sanatatea in munca , vor respecta relatiile de subordonare.

c)MASURI LA NIVELUL LOCULUI DE MUNCA SI / SAU POSTULUI DE LUCRU PRIVIND ACORDAREA PRIMULUI AJUTOR, STINGEREA INCENDIILOR SI EVACUAREA LUCRATORILOR

In functie de riscurile evaluate pe locul de munca lucratori sunt informati cum sa acorde primul ajutor in cazul riscurilor prezentate la punctul a). In acest sens societatea a elaborat masuri de prim ajutor, totodata lucratori sunt informati cum sa foloseasca mijloacele de prima interventie PSI iar in cazul unui eveniment deosebit cum sa se efectueze evacuarea. Societatea a elaborat planul de evacuare.
In caz de arsura termica se va folosi bioxiteracolul si victima va fi transportata pentru tratament de specialitate la spital.
In caz de eveniment deosebit incendiul, cutremur, inundatie, se limiteaza factorul de initiere al evenimentului prin masuri care privesc prevenirea produceri gestionarea in timpul produceri , post- gestionarea efectelor generate de eveniment.
In caz de incendiu este vitala descoperirea la timp a sursei de incendiu respeciv a sursei de initiere a focarului, izolarea zonei, actionarea cu forte proprii pentru stingerea focarului ,izolarea zonei, actionarea cu forte propri pentru stingera focarului si/sau anuntarea serviciului de pompieri.La aparitia unui incendiu se intrerupe alimentarea cu utilitati (curent , gaz ,apa) pana la remedierea deficientelor.

d)PREVEDERA REGLEMENTARILOR DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA PRIVIND ACTIVITATILE SPECIFICE LOCULUI DE MUNCA

-HG nr 493 din 12 aprilie 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la expunerea lucratorilor la riscuri legate de zgomot.
Prezenta hotărâre stabilește cerințele minime pentru protecția lucrătorilor impotriva riscurilor pentru sănătatea și securitatea lor, generate sau care pot fi generate de expunerea la zgomot, în special impotriva riscurilor pentru auz.
ART. 2
Prevederile prezentei hotărâri se aplica tuturor activităților în care lucrătorii sunt sau este posibil sa fie expusi, prin natura muncii lor, la riscuri generate de zgomot.
ART. 3
Prevederile legislației naționale care transpun Directiva 89/391/CEE se aplica în totalitate activităților prevăzute la art. 2, fără a aduce atingere prevederilor mai restrictive și/sau specifice din prezenta hotărâre.
ART. 4
În sensul prezentei hotărâri, parametrii fizici, utilizați ca predictori de risc, semnifica după cum urmează:
a) presiunea acustica de vârf [p(vârf)] - valoarea maxima a presiunii acustice instantanee, masurata cu ponderarea în frecventa "C";
b) nivelul de expunere zilnica la zgomot [L(EX, 8h)] [dB(A) re. 20 μPa] - media ponderată în timp a nivelurilor de expunere la zgomot pentru o zi de lucru nominală de 8 ore, definită de standardul SR ISO 1999:1996, pct. 3.6. Aceasta notiune acoperă toate zgomotele prezente la locul de munca, inclusiv zgomotul cu caracter de impuls;
c) nivelul de expunere saptamanala la zgomot [L(EX, 8h) - media ponderată în timp a nivelurilor de expunere zilnica la zgomot într-o saptamana nominală de 5 zile de lucru de 8 ore, definită de standardul SR ISO 1999:1996 pct. 3.6 (nota 2).
SECȚIUNEA a 2-a
Valori limita de expunere și valori de expunere la zgomot de la care se declanseaza acțiunea angajatorului privind securitatea și protecția sănătății lucrătorilor
ART. 5
Pentru aplicarea prezentei hotărâri, valorile limita de expunere și valorile de expunere de la care se declanseaza acțiunea angajatorului privind securitatea și protecția sănătății lucrătorilor în raport cu nivelurile de expunere zilnica la zgomot și presiunea acustica de vârf sunt fixate după cum urmează:
a) valori limita de expunere: L(EX, 8h) = 87 dB(A) și, respectiv, p(vârf) = 200 Pa*1);
ART. 6
(1) În cazul valorilor limita de expunere, determinarea expunerii efective a lucrătorului la zgomot trebuie sa țină seama de atenuarea realizată de mijloacele individuale de protecție auditiva purtate de acesta.
(2) Valorile de expunere de la care se declanseaza acțiunea angajatorului privind securitatea și protecția sănătății lucrătorilor nu trebuie sa ia în considerare efectul utilizării mijloacelor de protecție prevăzute la alin. (1).

În îndeplinirea obligațiilor prevăzute de legislația nationala care transpune Directiva 89/391/CEE, angajatorul trebuie sa evalueze și, dacă este necesar, sa masoare nivelurile de zgomot la care sunt expusi lucrătorii.

Informarea și formarea lucrătorilor
ART. 28
Fără a aduce atingere prevederilor din legislația nationala care transpun Directiva 89/391/CEE, angajatorul trebuie sa asigure informarea și formarea lucrătorilor expusi la locul de munca la un nivel de zgomot egal sau superior valorilor de expunere inferioare de la care se declanseaza acțiunea și/sau a reprezentanților acestor lucrători, privind riscurile generate de expunerea la zgomot, în special în ceea ce privește următoarele:
a) natura acestor riscuri;
b) măsurile luate, în aplicarea prezentei hotărâri, în vederea eliminării sau a reducerii la minimum a riscurilor generate de zgomot, inclusiv condițiile în care se aplica aceste măsuri;
c) valorile limita de expunere și valorile de expunere de la care se declanseaza acțiunea angajatorului privind securitatea și protecția sănătății lucrătorilor, prevăzute la art. 5-7;
d) rezultatele evaluării și masurarii zgomotului, efectuate în conformitate cu prevederile art. 8-16, însoțite de o explicație a semnificatiei acestora și a riscurilor potențiale;
e) folosirea corecta a mijloacelor de protecție auditiva;
f) utilitatea și metoda de depistare și semnalare a simptomelor deteriorarii auzului;
g) condițiile în care lucrătorii au dreptul la supravegherea sănătății și scopul acestei supravegheri, în conformitate cu art. 30-33;
h) practicile profesionale sigure, în scopul reducerii la minimum a expunerii la zgomot.
SECȚIUNEA a 6-a
Consultarea și participarea lucrătorilor
ART. 29
Consultarea și participarea lucrătorilor și/sau a reprezentanților acestora la aplicarea prevederilor prezentei hotărâri trebuie sa se desfășoare în conformitate cu legislația nationala care transpune Directiva 89/391/CEE și trebuie sa se refere, în special, la următoarele:
a) evaluarea riscurilor și identificarea măsurilor care trebuie luate, prevăzute la art. 8-16;
b) măsurile destinate sa elimine sau sa reducă riscurile generate de expunerea la zgomot, prevăzute la art. 17-22;
c) alegerea mijloacelor individuale de protecție auditiva prevăzute la art. 23 lit.

-HG nr 1876 din 22 decembrie 2005 privind cerintele minime de sanatate si securitate in munca referitoare la expunerea lucratorilor la riscuri legate de vibratii.

-HG nr 1051din 9 august 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea de catre lucratori a echipamentului individual de protectie la locul de munca
CAP. I
Dispoziții generale
ART. 1
Prezenta hotărâre stabilește cerințele minime referitoare la echipamentul individual de protecție utilizat de lucrători la locul de munca.
ART. 2
Prevederile Legii securității și sănătății în munca nr. 319/2006 se aplica în totalitate domeniului menționat la art. 1, fără a aduce atingere dispozițiilor mai restrictive și/sau specifice cuprinse în prezenta hotărâre.
ART. 3
(1) În sensul prezentei hotărâri, prin echipament individual de protecție se înțelege orice echipament destinat sa fie purtat sau ținut de lucrator pentru a-l proteja impotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea sa îi pună în pericol securitatea și sănătatea la locul de munca, precum și orice element suplimentar sau accesoriu proiectat în acest scop.
(2) Sunt excluse din definitia cuprinsă la alin. (1):
a) îmbrăcămintea de lucru și uniformele obișnuite care nu sunt proiectate în mod special pentru a proteja securitatea și sănătatea lucrătorului;
b) echipamentul folosit de serviciile de urgenta și salvare;
c) echipamentul individual de protecție purtat sau folosit de armata, poliție ori de alte instituții de ordine publica;
d) echipamentul individual de protecție pentru mijloace de transport rutier;
e) echipamentul sportiv;
f) echipamentul de autoaparare sau de descurajare;
g) dispozitivele purtabile pentru detectarea și semnalizarea riscurilor și factorilor nocivi.
ART. 4
Echipamentul individual de protecție trebuie utilizat atunci când riscurile nu pot fi evitate sau limitate suficient prin mijloacele tehnice de protecție colectivă ori prin măsurile, metodele sau procedurile de organizare a muncii.

CAP. II
Obligațiile angajatorilor
SECȚIUNEA 1
Prevederi generale
ART. 5
(1) Echipamentul individual de protecție trebuie sa respecte prevederile Hotărârii Guvernului nr. 115/2004 privind stabilirea cerințelor esențiale de securitate ale echipamentelor individuale de protecție și a condițiilor pentru introducerea lor pe piata, cu modificările ulterioare.
(2) Orice echipament individual de protecție trebuie sa îndeplinească următoarele condiții:
a) sa fie corespunzător pentru riscurile implicate, fără sa conducă el însuși la un risc mărit;
b) sa corespundă condițiilor existente la locul de munca;
c) sa ia în considerare cerințele ergonomice și starea sănătății lucrătorului;
d) sa se potriveasca în mod corect persoanei care îl poarta, după toate ajustarile necesare.
ART. 6
În cazul în care prezenta unor riscuri multiple impune purtarea simultană a mai multor echipamente individuale de protecție, aceste echipamente trebuie sa fie compatibile și sa isi păstreze eficacitatea în raport cu riscul/riscurile respectiv/respective.
ART. 7
Condițiile de utilizare a echipamentului individual de protecție, în special durata purtării, sunt determinate în funcție de gravitatea riscului, frecventa expunerii la risc, caracteristicile postului de lucru al fiecărui lucrator și de performanta echipamentului individual de protecție.
ART. 8
(1) Echipamentul individual de protecție este, în principiu, destinat purtării de către o singura persoana.
(2) Dacă împrejurările impun purtarea echipamentului individual de protecție de către mai multe persoane, se iau măsuri corespunzătoare pentru a se asigura ca aceasta utilizare nu creează diferiților utilizatori nicio problema de sănătate sau de igiena.
ART. 9
În cadrul întreprinderii și/sau unității trebuie sa se furnizeze și sa fie disponibile informații adecvate privind fiecare echipament individual de protecție impus în conformitate cu art. 5 și 6.
ART. 10
(1) Echipamentul individual de protecție se distribuie gratuit de angajator, care asigura buna sa funcționare și o stare de igiena satisfăcătoare prin intermediul întreținerii, repararii și inlocuirilor necesare.
(2) Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei poate stabili dispoziții pe baza cărora sa se impună ca lucrătorul sa contribuie la costul unui anumit echipament individual de protecție, în situațiile în care utilizarea echipamentului nu este exclusiv pentru locul de munca.
ART. 11
Angajatorul informează mai întâi lucrătorul despre riscurile impotriva cărora îl protejeaza purtarea echipamentului individual de protecție.
ART. 12
Angajatorul asigura instruirea lucrătorului și, dacă este cazul, organizează antrenamente pentru modul de purtare a echipamentului individual de protecție.
ART. 13
(1) Echipamentul individual de protecție poate fi utilizat numai în scopurile specificate și în conformitate cu fișa de instrucțiuni, cu excepția împrejurărilor specifice și excepționale.
(2) Instrucțiunile trebuie sa fie pe înțelesul lucrătorilor.

SECȚIUNEA a 2-a
Evaluarea echipamentului individual de protecție
ART. 14
(1) Înainte de a alege echipamentul individual de protecție, angajatorul trebuie sa evalueze dacă echipamentul individual de protecție pe care intenționează sa îl folosească îndeplinește cerințele prevăzute la art. 5 și 6.
(2) Aceasta evaluare cuprinde:
a) analiza și evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate prin alte mijloace;
b) definirea caracteristicilor pe care trebuie sa le posede echipamentul individual de protecție pentru a fi eficace impotriva riscurilor prevăzute la lit. a), luându-se în considerare orice riscuri pe care le poate crea echipamentul în sine;
c) compararea caracteristicilor echipamentului individual de protecție disponibil cu caracteristicile prevăzute la lit. b).
ART. 15
Evaluarea prevăzută la art. 14 este revizuită în funcție de modificările aduse oricărui element al echipamentului individual de protecție.

Admin
Admin

Mesaje : 22
Data de înscriere : 12/02/2008

https://protectiamunciifag.forumgratuit.ro

Sus In jos

evaluare riscuri Empty Exemplu plan de prevenire si protectie

Mesaj  Admin Sam Mar 01, 2008 3:52 pm

S.C. ____________________________SRL


PLANUL DE PREVENIRE SI PROTECTIE

NR.
CRT. LOCUL DE MUNCA/
POSTUL DE LUCRU RISCURI
EVA-
LUATE MASURI
TEHNICE MASURI
ORGA-
NIZATO-RICE
MASURI
IGIENICOSANI-
TARE MASURI DE ALTA
NATURA ACTIUNI IN
SCOPUL REALIZARII
MASURII TERMEN PER-SOANE
RASPUNZATOARE
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9





1.


curierat
- factori de risc mecanic -Repararea si
Intretinerea echipa-
mentelor de
munca
- verificare



- masurarea prizelor de pamant si a continuitatilor






- instruirea
lucratorilor in domeniul ssm:
-generala
la locul de munca
-periodica

-dotare cu EIP
specific factorilor de risc
-control medical; la angajare,
periodic
- dotarea cu mijloace de prima interventie PSI



Dotarea cu materiale igienico- sanitare


Contactarea persoanelor autorizate in vederea realizarii masurii




Esalonat pe parcursul anului



-factori de risc electric:electro-cutare
-Factori de risc dependenti de mediul de munca;tempera
tura aerului

-factori de risc dependenti de executant: actiuni gresite

ADMINISTRATOR
______________________________________

Admin
Admin

Mesaje : 22
Data de înscriere : 12/02/2008

https://protectiamunciifag.forumgratuit.ro

Sus In jos

evaluare riscuri Empty Exemplu fisa evaluare riscuri

Mesaj  Admin Sam Mar 01, 2008 3:54 pm

S.C.________________________________________

FISA DE EVALUARE A RISCURILOR LOCULUI DE MUNCA

LOCUL DE MUNCA
Framantarea materialului NR.PERS .
EXPUSE:
NR.
CRT. COMPONENTA
SISTEMULUI DE MUNCA FACTORI DE RISC FORMA CONCRETA DE MANIFESTARE CONSECINTA MAXIMA POSIBILA CLASA DE GRAVITATE CLASA DE PROBABILITATE NIVELUL DE RISC
0 1 2 3 4 5 6 7








1





MIJLOACE DE
MUNCA
_ malaxor Factori de risc mecanic:
-organe de masini in miscare
-vibratii
-suprafete sau contururi periculoase



Prinderea mainilor,corpului
ranire



ITM>3 ZILE



2



3
(RAR)



2
(Foarte mic)
-zgomot
Factori de risc electric
-curent electric:
-atingere directa
-atingere
indirecta


electrocutare


DECES


7


1


3

2 MEDIUL DE MUNCA Tempera-
tura aerului Supunerea organismului la temperatura ridicata, scazuta
ITM<3 ZILE
1
1
1
3 EXECUTANT Executarea defectoasa a unor operatii: Prinderea mainii ITM>3 ZILE 2 3 2
-comenzi Deplasari cu pericol de cadere prin dezechilibrare
alunecare
impiedicare ITM>3 ZILE 2 3 2
-manevre
-efectuarea
de operatii
neprevazute prin
sarcina
de munca
-omisiuni Neutilizarea echipamentului individual de protectie ITM<3 ZILE 1 1 1
Solicitare fizica Efort static
Pozitii de lucru vicioase ITM<3 ZILE 1 1 1
Solicitare
psihic Ritm de munca
alert ITM<3ZILE 1 5 1



Ngr =[ 4(1*1) + 3( 2*2) +1( 3*3)]/ 4*1 +3(2*2) + ( 3*3)]/( 4*1 + 3*2+1*3) = 25/13=1.91

Ngr = 2( foarte mic); Ngs=6 (foarte mare)

Admin
Admin

Mesaje : 22
Data de înscriere : 12/02/2008

https://protectiamunciifag.forumgratuit.ro

Sus In jos

evaluare riscuri Empty Exemplu fisa post

Mesaj  Admin Sam Mar 01, 2008 3:56 pm

S.C._________ SRL
Exemplar.nr.____________
APROB,
ADMINISTRATOR

FISA POSTULUI


1.NUMELE SI PRENUMELE_______________________________
2.POSTUL: contabil
3.CERINTELE POSTULUI
a)studii__________________

4.RELATII
a)ierarhice:subordonat direct administratorului
b)de colaborare cu membrii echipei

5.ATRIBUTII PE LINIA PROCESULUI DE MUNCA
1. Efectueaza operatiunile bancare (plati furnizori, ordine de plata etc) si intocmeste setul de documente pentru platile electronice, licitatii si ridicarile de numerar
2. Inscrie in registre operatiunile efectuate (ordine de plata, remiteri bancare, emitere facturi, evidenta incasari);
3. Verifica incasarile, provenienta si distribuirea acestora;
4. Tine legatura cu bancile, clientii si furnizorii interni, in ceea ce priveste atributiile ce-i revin;
5. Preia si verifica seturile de documente din departamentele comerciale, intocmeste deconturile estimative si deconturile pentru deplasarile externe;
6. Intocmeste, contabilizeaza si verifica lunar facturile fiscale emise;
7. Intocmeste lunar declaratiile de impozite, taxe si contributii aferente salariilor;
8. Introduce si verifica in programul de contabilitate inregistrarile documentelor efectuate de catre alte posturi;
8. Intocmeste componente ale soldurilor conturilor si efectueaza reglari pe baza acestora;
9. Supravegheaza intocmirea facturilor de decontare pentru plati in numele clientului;
10. Intocmeste zilnic situatia soldului bancar si a disponibilului propriu al firmei, a cursului valutar;
11. . Indosariaza documentele cu care lucreaza si supervizeaza arhivarea lor;
12. Colaboreaza la tinerea corecta si la zi a evidentei financiare si contabile, precum si la salvarea datelor informatice;
13. Duce la indeplinire sarcinile stabilite pe cale ierarhica
COMPETENTA POSTULUI SI LIMITELE DE ACTIUNE:
a) Raspunde de realizarea calitativa si in termen a lucrarilor;
b) Raspunde de respectarea legalitatii;
c) Raspunde de respectarea normelor legale privind secretul si confidentialitatea datelor si informatiilor;
d) Raspunde de exactitatea datelor furnizate
e) Responsabilitatea realizarii sarcinilor de serviciu este data de atributiile de serviciu cuprinse in fisa postului


6.ATRIBUTII SI RASPUNDERI IN DOMENIUL SECURITATII MUNCII
a. sa isi desfasoare activitatea in conformitate cu pregatirea si instruirea sa precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului;
b. sa nu expuna la pericol de accidentare propria persoana cat si alte persoane participante la procesul muncii
c. sa dea primul ajutor in cazul unui accident usor
d. sa utilizeze corect echipamentul de munca

e. raspundere pentru neaducerea la cunostinta angajatorului accidentele suferite de propria persoana


f. sa se asigure ca mediul de munca este si conditiile de lucru sunt sigure si fara riscuri pentru securitate si sanatate ,in domeniul sau de activitate

g. sa nu desigileze si sa desfaca ambalajele


Incalcarea dispozitilor legale referitoare la securitatea muncii atrage dupa sine raspunderea disciplinara, administrativa ,materiala civila sau penala potrivit legii




Luat la cunostinta___________________________________________

Admin
Admin

Mesaje : 22
Data de înscriere : 12/02/2008

https://protectiamunciifag.forumgratuit.ro

Sus In jos

evaluare riscuri Empty Factori de risc

Mesaj  Admin Sam Mar 01, 2008 4:26 pm

PROCESUL DE MUNCA
INDIFERENT DE NATURA ACTIVITATII, REALIZAREA ORICARUI PROCES DE MUNCA NU POATE AVEA LOC DECÂT ÎN PREZENTA URMATOARELOR ELEMENTE:
EXECUTANT
SARCINA DE MUNCA
MIJLOACELE DE PRODUCTIE
MEDIUL DE MUNCA
PROCES DE MUNCA
PROCESUL DE MUNCA
ÎN CADRUL SISTEMULUI DE MUNCA, EXECUTANTUL SI MIJLOACELE DE PRODUCTIE INTRA ÎN RELATIE FUNCTIONALA PRIN INTERMEDIUL SARCINII DE MUNCA

ÎN RAPORT CU EXECUTANTUL, SARCINA DE MUNCA SI MEDIUL DE MUNCA ACTIONEAZA DIRECT ASUPRA ACESTUIA, ÎN TIMP CE MIJLOACELE DE PRODUCTIE ACTIONEAZA NUMAI INDIRECT, PRIN INTERMEDIUL SARCINII DE MUNCA



FACTORI DE RISC însusiri, stãri, procese, fenomene, comportamente proprii elementelor sistemului de muncã, care pot provoca, în anumite conditii, accidente de muncã sau boli profesionale CLASIFICARE

FACTORI DE RISC PROPRII EXECUTANTULUI
ABATEREA POSIBILA A EXECUTANTULUI DE LA LINIA IDEALA PE CARE TREBUIE S-O URMEZE ÎN ÎNDEPLINIREA SARCINII DE MUNCA
REPREZINTA ÎNTOTDEAUNA O EROARE
- de receptie, prelucrare si interpretare a informatiei
- de decizie
- de executie
- de autoreglaj
SE CONCRETIZEAZA PRIN:
- actiuni gresite
- omisiuni




MIJLOACELE DE PRODUCTIE totalitatea mijloacelor de munca si a obiectelor muncii pe care executantul le foloseste în procesul de productie

SARCINA DE MUNCA totalitatea actiunilor pe care trebuie sa le efectueze executantul, prin intermediul mijloacelor de productie pentru realizarea scopului propus

MEDIUL DE MUNCA totalitatea conditiilor fizice, chimice, biologice si psihosociale în care executantul îsi desfasoara activitatea

Admin
Admin

Mesaje : 22
Data de înscriere : 12/02/2008

https://protectiamunciifag.forumgratuit.ro

Sus In jos

evaluare riscuri Empty suport teoretic evaluare riscuri

Mesaj  Admin Mar Mar 11, 2008 12:08 am

2. SUPORT TEORETIC

2.1. INTRODUCERE

Punctul de plecare în optimizarea activității de prevenire a accidentelor de muncă și îmbolnăvirilor profesionale într-un sistem îl constituie evaluarea riscurilor din sistemul respectiv.
Indiferent că este vorba de un loc de muncă, un atelier sau o întreprindere, o asemenea analiză permite ierarhizarea riscurilor în funcție de dimensiunea lor și alocarea eficientă a resurselor pentru măsurile prioritare.
Evaluarea riscurilor presupune identificarea tuturor factorilor de risc din sistemul analizat și cuantificarea dimensiunii lor pe baza combinației dintre doi parametri: gravitatea și frecvența consecinței maxime posibile asupra organismului uman.
Se obțin astfel niveluri de risc parțiale pentru fiecare factor de risc, respectiv niveluri de risc global pentru întregul sistem analizat (loc de muncă).
Acest principiu de evaluare a riscurilor este inclus deja în standardele europene (CEI 812/85, respectiv EN 292-1/1991, EN 1050/96) și stă la baza diferitelor metode cu aplicabilitate practică. Astfel, SR EN 292-1/1996, preluat în România după standardul european amintit, în cap. 6, precizează că "factorii ce trebuie luați în considerare la evaluarea riscului sunt:
a) Probabilitatea producerii unei leziuni sau afectări a sănătății;
b) Gravitatea maximă previzibilă a leziunii sau afectării sănătății."
Obligativitatea evaluării riscurilor la locurile de muncă în țara noastră decurge din legislația actuală în domeniu, care a fost armonizată cu legislația Uniunii Europene privind sănătatea și securitatea în muncă.
Îndeplinirea efectivă a acestei obligații se face de către personalul din compartimentele de protecție a muncii, cu sprijinul instituțiilor de specialitate sau a persoanelor fizice autorizate.

*

Metoda a fost avizată de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale în anul 1996 și experimentată până în prezent în majoritatea ramurilor industriale.
Aplicarea metodei este utilă societății deoarece permite:
- radiografierea situației existente la fiecare loc de muncă, reliefându-se riscurile acceptabile și cele inacceptabile, precum și măsurile ce trebuie adoptate;
- compararea și ierarhizarea locurilor de muncă după criteriul gravității riscurilor, ceea ce asigură o justificare riguros economică și socială pentru decizia managerială vizând ordinea de adoptare a măsurilor preventive;


2.2. PREMISE TEORETICE

2.2.1. Relația risc - securitate; risc acceptabil

În terminologia de specialitate, securitatea omului în procesul de muncă este considerată ca acea stare a sistemului de muncă în care este exclusă posibilitatea de accidentare și îmbolnăvire profesională.
În limbajul uzual, securitatea este definită ca faptul de a fi la adăpost de orice pericol, iar riscul - posibilitatea de a ajunge într-o primejdie, pericol potențial (Dicționarul explicativ al limbii române, editat sub egida Academiei României).
Dacă luăm în considerare sensurile uzuale ale acestor termeni, se poate defini securitatea ca starea sistemului de muncă în care riscul de accidentare și îmbolnăvire este zero.
Prin urmare, securitatea și riscul sunt două noțiuni abstracte, contrare, care se exclud reciproc.
În realitate, datorită trăsăturilor oricărui sistem de muncă, nu se pot atinge asemenea stări cu caracter de absolut. Nu există sistem în care să fie exclus complet pericolul potențial de accidentare sau îmbolnăvire; apare întotdeauna un risc "rezidual", fie și numai datorită imprevizibilității acțiunii omului. Dacă nu se fac intervenții corectoare pe parcurs, acest risc rezidual crește, pe măsură ce elementele sistemului de muncă se degradează prin "îmbătrânire".
În consecință, sistemele pot fi caracterizate prin "niveluri de securitate", respectiv "niveluri de risc", ca indicatori cantitativi ai stărilor de securitate/risc. Definind securitatea ca o funcție de risc y = f(x), unde , se poate afirma că un sistem va fi cu atât mai sigur, cu cât nivelul de risc va fi mai mic și reciproc. Astfel, dacă riscul este zero, din relația dintre cele două variabile rezultă că securitatea tinde către infinit, iar dacă riscul tinde către infinit, securitatea tinde către zero (fig. 1):
.





SECURITATE + 





0 RISC + 

Fig. 1 Relația risc - securitate

În acest context, în practică trebuie admise o limită de risc minim, respectiv un nivel al riscului diferit de zero, dar suficient de mic pentru a se considera că sistemul este sigur, ca și o limită de risc maxim, care să fie echivalentă cu un nivel atât de scăzut de securitate, încât să nu mai fie permisă funcționarea sistemului.
Riscul a fost definit în literatura de specialitate în domeniul securității muncii prin probabilitatea cu care, într-un proces de muncă, intervine un accident sau o îmbolnăvire profesională, cu o anumită frecvență și gravitate a consecințelor.
Într-adevăr, dacă admitem un anumit risc, putem să-l reprezentăm, în funcție de gravitatea și probabilitatea de producere a consecințelor, prin suprafața unui dreptunghi F1, dezvoltat pe verticală; rezultă că aceeași suprafață poate fi exprimată și printr-un pătrat F2 sau printr-un dreptunghi F3 extins pe orizontală (fig. 2).
În toate cele trei cazuri riscul este la fel de mare. În consecință putem atribui unor cupluri gravitate - probabilitate diferite același nivel de risc.
Dacă unim cele trei dreptunghiuri printr-o linie trasată prin vârfurile care nu sunt pe axele de coordonate, obținem o curbă cu alură de hiperbolă, care descrie legătura dintre cele două variabile: gravitate - probabilitate. Pentru reprezentarea riscului funcție de gravitate și probabilitate, standardul CEN - 812/85 definește o astfel de curbă drept "curbă de acceptabilitate a riscului" (fig. 3).






y

4

3

2

1

1 2 3 4 5 6
Fig. 2 Reprezentarea grafică a echivalenței riscurilor caracterizate prin cupluri diferite de gravitate - probabilitate












10-9 10-6 10-3
Fig. 3 Curba de acceptabilitate a riscului



Această curbă permite diferențierea între riscul acceptabil și cel inacceptabil. Astfel, riscul de producere a unui eveniment A, cu consecințe grave, dar frecvență foarte mică, situat sub curba de acceptabilitate, este considerat acceptabil, iar riscul evenimentului B, cu consecințe mai puțin grave, dar cu o probabilitate mai mare de apariție, ale cărui coordonate se situează deasupra curbei, este inacceptabil. De exemplu, în cazul unei centrale atomice se iau astfel de măsuri încât riscul unui eveniment nuclear - fie el riscul evenimentului A - este caracterizat printr-o gravitate extremă a consecințelor, dar de o probabilitate de producere extrem de mică. Din cauza frecvenței foarte reduse de apariție, activitatea este considerată sigură și riscul acceptat de societate. În schimb, dacă pentru riscul evenimentului B luăm ca exemplu accidentul rutier din activitatea unui conducător auto, deși acest tip de eveniment provoacă consecințe mai puțin grave decât un accident nuclear, probabilitatea de producere este atât de mare (frecvență foarte ridicată), încât locul de muncă al șoferului este considerat nesigur (risc inacceptabil).
Orice studiu de securitate are drept obiectiv stabilirea riscurilor acceptabile.
O asemenea tratare a riscului ridică două probleme:
- cum se stabilesc coordonatele riscului (cuplul gravitate - probabilitate);
- ce coordonate ale riscului se vor alege pentru a delimita zonele de acceptabilitate de cele de inacceptabilitate.
Pentru a le rezolva, premisa de la care s-a pornit în elaborarea metodei de evaluare a fost relația risc - factor de risc, decelată din modelul teoretic al genezei accidentelor de muncă și bolilor profesionale, descris în continuare.










2.2.2. Modelul teoretic al genezei accidentelor de muncă și a bolilor profesionale

2.2.2.1. Elementele implicate în procesul de muncă și interacțiunea lor;
sistemul de muncă

Accidentele de muncă și bolile profesionale sunt evenimente aleatoare, apariția lor pu-tând fi apreciată doar probabilistic. Prin definiție, ele sunt în mod obligatoriu într-un raport de cauzalitate cu elementele procesului de muncă. Analiza mecanismului intim de producere a lor trebuie să cuprindă deci toate elementele care intervin în acest proces.
Indiferent de natura activității, în orice proces de muncă sunt implicate patru elemente, care interacționează și se influențează reciproc în vederea realizării unui scop unic:
- executantul (E);
- sarcina de muncă (S);
- mijloacele de producție (M);
- mediul de muncă (Me).
Cu alte cuvinte, elementele implicate în procesul de constituie un sistem - sistemul de muncă - alcătuit din patru componente: EXECUTANT - SARCINĂ DE MUNCĂ - MIJLOACE DE PRODUCȚIE - MEDIU DE MUNCĂ.
EXECUTANTUL reprezintă omul implicat nemijlocit în realizarea sarcinii de muncă*).
SARCINA DE MUNCĂ reprezintă totalitatea acțiunilor pe care trebuie să le efectueze executantul în vederea realizării scopului sistemului de muncă. Ea este circumscrisă de demersurile comportamentale ale executantului în raport cu mijloacele de producție și cu mediul de muncă.
Executantul se raportează la sarcină prin intermediul aptitudinilor, cunoștințelor sale profesionale, deprinderilor etc.

*) Factorul uman se regăsește în sistem și indirect, ca factor de concepție și decizie în spatele celorlalte componente. Astfel, atât sarcina de muncă, cât și mijloacele de producție sau o parte din mediul de muncă (mediul fizic) sunt concepute sau acționate de om. Sub aspectul genezei accidentelor de muncă interesează, după cum se va vedea ulterior, doar deficiențele executantului, celelalte deficiențe (ale factorilor de concepție și decizie) regăsindu-se în sistem la nivelul mijloacelor de producție, mediu-lui și sarcinii de muncă.
MIJLOACELE DE PRODUCȚIE reprezintă totalitatea mijloacelor de muncă (clădiri, instalații, mașini, unelte, mijloace de transport etc.) și a obiectelor muncii (materii prime, produse intermediare etc.) utilizate în procesul de producție a bunurilor materiale.
MEDIUL DE MUNCĂ reprezintă ambianța în care executantul își desfășoară activitatea.
Mediul de muncă cuprinde pe de o parte mediul fizic ambiant (spațiul de lucru, condițiile de iluminat, microclimatul, zgomotul, vibrațiile, radiațiile, puritatea aerului etc.), iar pe de altă parte mediul social (relațiile de grup, raporturi pe orizontală și verticală etc.).
PROCESUL DE MUNCĂ reprezintă succesiunea în timp și spațiu a activităților conjugate ale executantului și mijloacelor de producție în sistemul de muncă.
Pentru ca un proces de muncă să aibă loc este necesar ca cele patru elemente prezentate anterior să coexiste în spațiu și în timp și să intre în relație între ele. Legăturile care iau naștere sunt prezentate în figura 4.

Sistemul de muncă

În cadrul sistemului de muncă, executantul și elementele materiale intră în relație funcțională prin intermediul sarcinii de muncă.
În raport cu executantul, sarcina și mediul de muncă acționează direct asupra acestuia, în timp ce mijloacele de producție numai indirect, prin intermediul sarcinii.
Din punctul de vedere al protecției muncii, procesul de muncă manifestă două caracteristici esențiale: prezența omului în calitate de executant și capacitatea elementelor implica-te în realizarea lui de a constitui un sistem - sistemul de muncă.
Prima trăsătură definește procesul de muncă drept spațiul de producere a accidentelor de muncă și bolilor profesionale, iar cea de a doua caracteristică permite înțelegerea mecanismului de apariție a celor două evenimente.
Prin urmare, existența generică a celor patru elemente nu este suficientă pentru constituirea unui sistem de muncă și desfășurarea unui proces de muncă. Ele trebuie să coexiste în spațiu și timp și să interacționeze, dar nu la întâmplare, ci în virtutea unui scop comun. Modul în care se produc interacțiunile este esențial pentru realizarea scopului propus.









SISTEM DE MUNCĂ

EXECUTANT


SARCINA MIJLOACE PROCES
DE DE DE
MUNCĂ PRODUCȚIE MUNCĂ


MEDIU
DE
MUNCĂ


Fig. 4 Elementele implicate în realizarea procesului de muncă
și relațiile dintre ele

Admin
Admin

Mesaje : 22
Data de înscriere : 12/02/2008

https://protectiamunciifag.forumgratuit.ro

Sus In jos

evaluare riscuri Empty Pune o intrebare

Mesaj  Admin Dum Apr 06, 2008 12:34 am

Accesati Butonul PostReply pentru raspuns

Admin
Admin

Mesaje : 22
Data de înscriere : 12/02/2008

https://protectiamunciifag.forumgratuit.ro

Sus In jos

evaluare riscuri Empty Multam

Mesaj  Protector Joi Iul 21, 2011 4:59 pm

Multumim pentru postari. Sunt foarte utile.

Protector

Mesaje : 4
Data de înscriere : 21/07/2011

Sus In jos

evaluare riscuri Empty Re: evaluare riscuri

Mesaj  Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum